Alla inlägg under september 2011

Av Linda Lasson - 25 september 2011 21:52

  En å av kantareller- bättre kan jag inte beskriva det. Har plockat mycket trattisar förr men så här mycket har jag aldrig varit med om - det tog aldrig slut i går kväll!


 

  De var inte små heller. Var bland de största trattisarna jag sett, som att plocka lingon eftersom man satt på ett ställe och bara plockade. På bara en halvtimme hade jag fyllt min stora korg.


 

Trattisarna på den undre och övre bilden fick jag lämna för det blev fullt i både korgen och plastpåsen jag hade med. men de finns kvar till en annan gång och man kan alltid plocka mer!


 

   Kvällens resultat! Plockat mellan 17:45-18:15- inte dåligt.

Försökte väga det när jag kom hem men fick lite problem med vågen Den ena går bara till strax över 2 kg och räckte inte till så jag fick använda den gamla hushållsvågen i gjutjärn som går till 10 kg.

Totalt vägde det + -7 kg! Och mer finns detatt hämta.


PS Fick ett tips på jobbet om snabbare torkning.

In i ugnen på en plåt i 50 grader. Lägg ett bakpapper på plåten och glöm inte att röra om för de kan bränna fast på papperet. Det blir väldigt blött och äckligt i början men resultatet blev bra. Har just nu tre plåtar på gång just nu i ugnen. 

Av Linda Lasson - 25 september 2011 21:42




Köpte ett tårtfat i trådslöjd. hade sett några innan och de hade kostat runt 300 kronor men detta kostade inte öns hälften så mycket, men det hade ett fel- färgen. Den ärggröna- nej tack. Så nu är det zinkgrått och passar in mycket bättre. kul att kunna förändra saker med färg!

I fatet ligger rosmarinkvistar och torkar, tavlan bakom är en reproduktion av Carl Larsson. Inte en av de vanliga bilderna man sett men den var så mysig med en bild av Karin Larsson sittandes vid deras köksbord en mörk höstkväll läsandes en bok med tända ljus.


    

Av Linda Lasson - 25 september 2011 21:36


  Jag var på ett hotell nyligen och såg att de hade tagit en stor vit oval kruka och satt vita orkideér i den, Väldigt fint.

Men jag har inga vita orkideér och inga vita stora krukor men jag kom att tänka på mässings krukan jag hade till veden och den skulle passa utmärkt. Den var stor så tre orkideér fick plats. är kul att skapa grupper av blommor och sätta ihop dem på detta sättet.

Av Linda Lasson - 25 september 2011 21:21


 

  Bengt var med från början på vår lilla promenad för några dagar sedan. 

En del säger att man inte kan ha lösa greyhounds och definitivt inte tillsammans med en katt om de har varit kapplöpningshundar, men Fozzy visar att det går aldeles utmärkt även om Bengt springer under magen på honom.


 

Två randiga killar tillsammans.


  På hemvägen möttes vi av Åke med glada mjauningar och svansen rakt upp.


 



    Titta alla tre tillsammans och det är inte vanligt. man får väl vara nöjd trots att det är bara Åkes rumpa som syns och SDven som fattas. men jag är tacksam.


  Och nu är alla på väg åt olika håll som vanligt. Vad det är Åke slickar sig om munnen för får man nog gissa sig till. Det är väldigt roligt när någon av katterna är med på promenaderna, trots att det är lite svårt att hålla ordning på dem ibland. Man vill ju gärna ha med allihop hem också.

Av Linda Lasson - 25 september 2011 21:18


 

  Åkes lilla nos som sticker fram mellan tassarna. Vad mysigt de verkar ha det på kökssoffan tillsammans.

Bengt · Åke
Av Linda Lasson - 25 september 2011 20:38

  Fårskinnet hade varit ute på vädring och kom in och luktade annorlunda. Det tyckte Bengt var dumt och tyckte att en lite bestraffning var på plats.


 

 

 

 

  Men till slut blir även en liten tiger trött och måste vila även om det sker på den forne fienden. The winner takes it al!

Av Linda Lasson - 15 september 2011 19:29

  Kände för att göra ordning lite i hallen eftersom jag hade tröttnat på att mötas av denna syn så fort man klev innanför dörren.

Sagt och gjort och på Jysk hade de fina korgar med lock så att man slipper se innehållet.


Tycker att det blev fint och mer ordning.


   I vardagsrummet har jag vita krukor men det är olika varianter i fönstrena och nu hittade jag nya på Dollarstore i Härnösand som jag tyckte var jättefina- och väldigt billiga!


  De nya är vit keramik med fat och fina lejonhuvuden på sidan. Blev väldigt nöjd och det ser finare ut när krukorna är likadana.


     

Av Linda Lasson - 13 september 2011 17:07

  Äntligen har jag hunnit sy nya köksgardiner!

Det var på tiden nu när det börjar bli höst och man vill ha det lite mysigare.


  Omtagen sydde jag av vitt linnetyg som jag sydde fast ett band på för att få lite finare omtag.


     "Trattisarna" ligger fortfarande kvar på köksbordet och torkar, medan Åke sitter på kökssoffan och undrar vad jag håller på med. Det som hänger runt kökslampan är lumme.


  Så här produktiv höst har jag aldrig haft innan- marmelad, saft och sylt har gjorts i köket.

 I margarinlådan står rabarbersaft tillsammans med hallonsylten.

Längst till vänster står hjortronsylt, blåbär-hallon och jordgubbesylt (man tager vad man haver). Och längst ut björnbärssylt med en gnutta blåbär i,

Gotti gott gott. 

Härligta att ha till pankakerna nu. 

Presentation


VÄLKOMMEN TILL OSS!

Textiltarv att vårda

  

Min mormorsmormor, mamma, mormor och mormorsmor. 

Hemslöjd

  

Fozzy Bear, 4 år

               

Bengt, 4 år

                  

 

Åke, bror till Bengt

                   

Sven, 2 år

                 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Till minne av Simba

  Simba           

Hemligheten

        

"Lycka är att varje dag ägna sig åt någonting man älskar, även om det bara är 2 minuter."

"Skogstokig"

  

"Trädkramare"

  

Lillån vintern 09/10

    

Gussjön

 

Översättning

Länkar

Köket

    

Hallen

    

 

Vit julstjärna

    

Sovrummet

    

Ute

       

Senaste inläggen

Väder

Väder Bölen

Kategorier

Ingrid Sjöstrand

    

"Du som tycker att dagarna går och livet flyr.

Ta dig samman och gör något onyttigt."

 

Arkiv

Vänskap

 

Bengt och Åke

 

Sven

  

Månfaser

CURRENT MOON

RSS

Besöksstatistik

Tack för ditt besök!

              Välkommen tillbaka!


Ovido - Quiz & Flashcards